r

IMPULS blogi

Paleo dieet ja toitumine

Personaaltreener soovitab |  12. november 2018

Paleo dieet ja toitumine

Tutvu paleo dieedi põhimõtete, plusside ja miinustega.

 

Paleo dieet - söö nagu kiviajal

Paleo dieet ja toitumine on viimastel aastatel ülimalt populaarseks saanud ja samas mitmeti tõlgendatav toitumisstiil. Ühe populaarsema paleoteemalise veebilehe ThePaleoDiet.com järgi peaks täisväärtuslik menüü koosnema toidurühmadest, mida meie küttidest-korilastest esivanemad sõid kiviajal, s.t 2–6 miljonit aastat tagasi (kuni põllumajanduse alguseni 10 000 aastat tagasi).

 

Soovitatavad toiduained: värske liha (eelistatult mahekasvatatud veise-, sea-, lamba- ja linnuliha ning organid), kala, muud mereannid, värsked puuviljad, juurviljad, seemned, pähklid ja tervislikud õlid (oliivi-, kookos-, avokaado-, makadaamia-, Kreeka pähkli ja linaseemneõli).

Keelatud toiduained: tera- ja kaunviljad, rafineeritud suhkur, piimatooted jm töödeldud toidud, mida meie esivanemate toidulaual polnud.

 

Plussid:

  • Soovitatakse süüa toiduaineid, milles on palju kasulikke toitaineid, näiteks antioksüdantiderikkaid köögivilju, rasvast kala, milles on rohkelt vajalikke oomega-3-rasvhappeid, toiteväärtuslikku muna jne.
  • Suhkrut tuleks vältida või vähendada selle kogust oluliselt, kuna see ei sisalda vajalikke mikrotoitaineid.
  • Kuna paleomenüü on üksluine, on lihtsam hoida kaloreid kontrolli all ning langetada või hoida kehakaalu.
  • Toidusedeli suur valgusisaldus toetab lihasmassi säilitamist kaalulangetuse ajal.
  • Mõõdukas süsivesikutesisaldus sobib hästi kehaliselt väheaktiivsele inimesele.
  • Enamik paleodieedi häid soovitusi pole omased ainult sellele dieedile, vaid on toitumisnõustajate tavapärased soovitused.

 

Miinused

  • Keelatud on süüa toiduaineid, mis sisaldavad kasulikke toitaineid, eelkõige tera- ja kaunvilju, kartulit, mingitel juhtudel isegi tomatit ja baklažaani.
  • Menüü mitmekesisus väheneb, mis võib põhjustada toitainepuudust. Näiteks võib väheseks jääda süsivesikuid, mis aeglustab ainevahetust ja viib hormoonid tasakaalust välja.
  • Teatud toiduainete või toiduainerühmade vältimine võib tekitada ebatervisliku kinnisidee süüa vaid tervislikku toitu (orthorexia nervosa).
  • Väide, et teatud toiduainetest tuleb hoiduda, sest me pole nendega kohanenud, pole täiesti põhjendatud. Näiteks piima suudavad paljud täiskasvanud juba seedida ning müügil on ka palju laktoosivabu piimatooteid, kui tavatooted vaevusi tekitavad.

 

 

Dieedi lühitutvustus on algselt ilmunud teadliktreening.ee veebilehel ilmunud artiklis.

 

Valgujook peale trenni? Plussid ja miinused

Valgujook peale trenni? Plussid ja miinused

Mis on valgujookide tarbimise head ja ohud?

Loe edasi

Teised postitused

12 nippi, kuidas suurendada trennimotivatsiooni

12 nippi, kuidas suurendada trennimotivatsiooni

12 nippi, kuidas suurendada trennimotivatsiooni

Loe edasi

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Sissejuhatus gluteenivabasse dieeti koos selle plusside ja miinustega.

Loe edasi