r

IMPULS blogi

Missugust mõju avaldab massaaž?

Personaaltreener soovitab |  11. aprill 2018

Missugust mõju avaldab massaaž?

Tänapäevase kiire elu juures on vahel raske leida aega iseendale. Massaaž on meeldiv ning ühtlasi ka oluline nii treeningjärgses lihashoolduses kui ka lihtsalt igapäevasest tööst tekkivate pingete vähendamisel.

Massaaž on iseenesest erinevate võtete kompleks, mis seisneb kehapinna mehaanilises ärritamises organismi funktsioonide arendamise, tugevdamise ja taastamise eesmärgil.

 

Ravimeetodina on see olemas olnud juba pikka aega ning tänapäeval tuntakse enam kui 75 erinevat massaažiliiki. Terminit massaaž kasutatakse selleks, et kirjeldada manipulatsiooni pehmete kudedega ning see võeti kasutusele alles 19.saj keskpaiku.

 

Tutvu ka Impuls Spordiklubides pakutavate massaažhivõimalustega ja broneeri endale aeg juba täna.

 

Massaži olemus seisneb inimese keha doseeritud mehaanilises ärritamises eriliste võtetega, mida sooritatakse masseerija kätega või spetsiaalsete aparaatide abil. Organismi erinevad elundid ja süsteemid reageerivad nendele mõjutustele mitmesuguste funktsionaalsete muutustega. Massaaži mõju aluseks on inimese kudede ja elundite neuroreflektoorsest, humoraalsest ja mehaanilisest toimest tingitud keerulised protsessid.

 

Neuroreflektoorne mehhanism käivitub seoses asjaoluga, et masseerimisel ärritatakse suurt hulka närvilõpmeid, mis paiknevad nahas, siseelundites, lihastes, kõõlustes ja sidemetes. Retseptorite ärritamisel tekkiv närviimpulsside vool kutsub esile organismi üldise komplitseeritud vastusereaktsiooni, mis väljendub mitmesugustes elundites ja süsteemides kulgevate funktsionaalsete nihetena. Organismi vastusreaktsioonide struktuur ja iseloom sõltub kesknärvisüsteemi kõrgemate osade funktsionaalsest seisundist, masseeritava retseptorvälja funktsionaalsest seisundist, massaaži iseloomust ja kasutatavatest meetoditest. Patoloogia puhul ka selle kliinilistest ilmingutest.

 

Veel mängib olulist rolli massaaži toimes ka humoraalne faktor. Massaaži tagajärjel moodustuvad kudedes kõrgaktiivained, mis parandavad verevarustust ja ainevahetusprotsesse.

 

Samuti avaldab massaaž ka vahetut mehaanilist mõju läbi füüsilise surve avaldamise kehapiirkonnale. Kudesid ju tõstetakse, surutakse, hõõrutakse, venitatakse ja teostatakse manipulatsioone. Mehaanilise faktori mõjul kiirenevad just ainevahetusprotsessid, suureneb verevool, tõuseb masseeritava kehaosa temeperatuur, alaneb turse, vabastatakse liited ning väljutatakse liigne sekreet õhuteedest.

 

Head mõju avaldab massaaž kehalisele, vaimsele ja emotsionaalsele seisundile

 

Kehaline mõju avaldub siis nahale, ainevahetuse- ja eritusfunktsioonidele, kardiovaskulaarsele süsteemile, lümfi-ja immuunsüsteemile, lihastele, sidekoele, liigestele ja kõõlustele, respiratoorsele süsteemile, seedesüsteemile ning närvi- ja endokriinsüsteemile.

 

Jättes detailid muus osas kõrvale, peatuksime hetkeks mõjul lihastele. Massaaž aitab lihaskonda paremini ette valmistada kehaliseks koormuseks, vähendab lihaspingeid, jäikust ja spasme. Surve avaldamine suurendab verevoolu ning lihaskude muutub elastsemaks. Massaaž parandab lihase ainevahetust, aitab kiiremini taastuda suurtest kehalistest pingutustest, parandab lihase toitumust, mis kiirendab taaskord koormusjärgset taastumist. Väheneb lihasvalulikkus ning –väsimus, kuna kiireneb vereringe ning laguproduktid eemaldatakse kiiremini, sest suureneb hapniku ja toitainete hulk. Massaaž aitab deaktiveerida lihaskoe ja müofastsiaalseid trigerpunkte, lihaskiudusid “lahutada”, eraldada lihas- ja sidekude, teostades selleks kudede tõstmist ja laiendamist, rakendades ristisuunlisi liigutusi ja sügavat hõõrumist. Seoses lihaspinge vähenemisega suureneb liikuvusulatus, paraneb motoorne võimekus ja saavutusvõime, mis on tingitud trigerpunktide deaktiveerimisest.

 

Massaažiga on võimalik esile kutsuda lihastoonuse tõusu või langust (vastavalt vajadusele.)

 

Seega tuleb massaažist päris palju kasu:

  • Väheneb väsimus
  • Leevenevad pingepeavalud
  • Sügavam uni
  • Suurendab vedeliku ja jääkainete eritumist, parandab seedimist
  • Lõõgastab lihaseid
  • Kiirendab taastumist kehalisest aktiivsusest
  • Suurendab vere- ja lümfiringlust
  • Langetab vererõhku
  • Leevendab lihasspasme
  • Kiirendab lihaste, kõõluste ja teiste kudede ainevahetust
  • Aitab taastuda tugi-liikumisaparaadi vigastustest, vähendab valu, lihasspasme ja turseid.
  • Aitab lõõgastuda
  • Vähendab stressi
  • Vähendab ärevust

 

 

Kas on ka vastunäidustusi?

 

Mõned vastunäidustused on: ateroskleroos, autoimmuunsed haigused või akuutsed põletikulised protsessid ägenemise perioodil. Samuti haigusseisundid haiguse ägenemise faasis. Emboolia, gripp, infektsioossed haigused, kasvaja puhul tasuks konsulteerida eelnevalt arstiga, kongestiivne südamepuudulikkus – massaaži võib teha ainult pärast arstiga konsulteerimist ning ka siis peab massaaž olema kerge ja lühiajaline.

 

Vastunäidustused on ka kõhulahtisus, kõrgenenud vererõhk (hüpertensioon), mis pole kontrollitud dieedi, kehalise aktiivsuse ja/või ravimitega, neeruhaigused, naha seenhaigused, palavik, tugev akuutne valu, veenide tromboos, veenilaiendid ja verevalumid (lokaalne vastunäidustus), värsked vigastused ning värske operatsioon.

 

Selleks, et saada asjast maksimaalset kasu on mõistlik teha läbi massaažikuur, mis koosneb vähemalt 6 seansist. Täpsemalt tasuks juba konsulteerida massööriga peale esmast massaažiseanssi.

 

Seega tule uudista pakkumisi meie massaažikabinettides Tallinna ja Tartu klubis ja broneeri endale aeg.

 

Kasutatud kirjandus:

  • Salvo S. Massage Therapy: Principles and Practise. Saunders 2003.
  • Hendrickson, T. Massage for Orthopedic Conditions. Lippincott Williams&Wilkins, 2003.
  • Clay, J.H., Pounds, D.M. Basic Clinical Massage Therapy: Integrating anatomy and treatment. Lippingott Williams&Wilkins, 2003.
Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Sissejuhatus gluteenivabasse dieeti koos selle plusside ja miinustega.

Loe edasi

Teised postitused

Dieet - missugune neist on kõige efektiivsem?

Dieet - missugune neist on kõige efektiivsem?

Dieet - missugune neist on kõige efektiivsem?

Loe edasi

ChillOutSpin

ChillOutSpin

ChillOutSpin

ChillOutSpin on mõõduka intensiivsusega treening, mis on suunatud inimestele, kes alles alustavad treeningutega või harrastajale, kes pole rattatreeningutega varem kokku puutunud.

Loe edasi