r

IMPULS blogi

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Personaaltreener soovitab |  17. oktoober 2018

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Sissejuhatus gluteenivabasse dieeti koos selle plusside ja miinustega.

 

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

 

Gluteen on valk, mida leidub teatud teraviljades, eriti nisus. Gluteen annab tainale elastsuse, mis aitab valmistada head leiba, pitsat ja pastat. 2012. aastal teadusajakirja Clinical Reviews in Allergy & Immunology avaldatud uuringust selgub, et tsöliaakiat põeb ligi 0,3–1,2% inimkonnast. Kokku mõjutavad tsöliaakia, gluteeniallergia ja -talumatus ligikaudu 10% inimkonnast. Eesti Tsöliaakia Seltsi andmetel on Eestis aastatel 1990–2000 tsöliaakiat diagnoositud 0,4 uut juhtu 1000 sündinu kohta.

 

Plussid:

  • Mõned teraviljatooted (näiteks saiakesed) on tugevalt töödeldud ning annavad palju kaloreid, aga suhteliselt vähe mikrotoitaineid. Kaal tõenäoliselt langeb ja tervis paraneb, kui nende söömist piirata või vältida.
  • Gluteeni mitte taluvad inimesed tunnevad ennast seda dieeti pidades palju paremini.
  • Gluteenirikkad toidud on väga maitsvad ja kergelt kättesaadavad, mistõttu süüakse neid sageli üleliia. Keha koostis paraneb, kui nende toitude osakaalu menüüs vähendada või neid hoopis vältida.

 

Miinused:

  • Kohati tundub, et gluteenist on tehtud “rahvusvaheline kurjategija”, keda kõik peaksid kartma. “Gluteenivaba” silti võib näha isegi ravimitel ja nahahooldustoodetel.
  • Kui inimene otsustab puhtalt loetu põhjal, ilma et oleks saanud vastavat diagnoosi, et ta peab vältima gluteeni, võib see tekitada ülemõtlemist ja tarbetut hirmu süüa toite, milles võib olla gluteeni. Toitumisnõustaja Alan Aragon on öelnud, et põhiline, mida inimesed oma toitumises vältima peaksid, on põhjendamatu toiduainetest hoidumine.
  • Gluteenivabu küpsetisi on keeruline valmistada, kuna need ei pruugi säilitada tekstuuri ja võivad laguneda.
  • Gluteenivabad tooted kipuvad olema tavatoodetest kallimad.

 

 

Dieedi lühitutvustus on algselt ilmunud teadliktreening.ee veebilehel ilmunud artiklis.

Kaalu langetamine ehk miks kaal ei kuku?

Kaalu langetamine ehk miks kaal ei kuku?

Treenin ja treenin, kuid ikka alla ei võta! Ära muretse, sellist asja juhtub pidevalt. Üsna sageli esineb sedagi, et kaal trenni tehes hoopis tõuseb. Kuidas on see võimalik ja mida sel juhul ette võtta?

Loe edasi

Teised postitused

Paleo dieet ja toitumine

Paleo dieet ja toitumine

Paleo dieet ja toitumine

Tutvu paleo dieedi põhimõtete, plusside ja miinustega.

Loe edasi

Treeningkava tellimine internetist?

Treeningkava tellimine internetist?

Treeningkava tellimine internetist?

Paljud veebilehed, mis pakuvad treeningkavasid, jätavad ekslikult mulje, et tegemist on personaalsete treeningkavadega. Inimesed eelistavad selliseid kavasid ootuses, et need on neile individuaalselt mõeldud. Tegelikult ei ole see nii! Isegi kui kava tellida läbi interneti konkreetselt treenerilt, kes pakub müügiks personaalseid treeningkavasid (ja sageli ka toitumiskavasid), siis need kavad EI OLE personaalsed.

Loe edasi