IMPULS blogi

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Personaaltreener soovitab |  17. oktoober 2018

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

Sissejuhatus gluteenivabasse dieeti koos selle plusside ja miinustega.

 

Gluteenivaba dieet - saiata ja leivata?

 

Gluteen on valk, mida leidub teatud teraviljades, eriti nisus. Gluteen annab tainale elastsuse, mis aitab valmistada head leiba, pitsat ja pastat. 2012. aastal teadusajakirja Clinical Reviews in Allergy & Immunology avaldatud uuringust selgub, et tsöliaakiat põeb ligi 0,3–1,2% inimkonnast. Kokku mõjutavad tsöliaakia, gluteeniallergia ja -talumatus ligikaudu 10% inimkonnast. Eesti Tsöliaakia Seltsi andmetel on Eestis aastatel 1990–2000 tsöliaakiat diagnoositud 0,4 uut juhtu 1000 sündinu kohta.

 

Plussid:

  • Mõned teraviljatooted (näiteks saiakesed) on tugevalt töödeldud ning annavad palju kaloreid, aga suhteliselt vähe mikrotoitaineid. Kaal tõenäoliselt langeb ja tervis paraneb, kui nende söömist piirata või vältida.
  • Gluteeni mitte taluvad inimesed tunnevad ennast seda dieeti pidades palju paremini.
  • Gluteenirikkad toidud on väga maitsvad ja kergelt kättesaadavad, mistõttu süüakse neid sageli üleliia. Keha koostis paraneb, kui nende toitude osakaalu menüüs vähendada või neid hoopis vältida.

 

Miinused:

  • Kohati tundub, et gluteenist on tehtud “rahvusvaheline kurjategija”, keda kõik peaksid kartma. “Gluteenivaba” silti võib näha isegi ravimitel ja nahahooldustoodetel.
  • Kui inimene otsustab puhtalt loetu põhjal, ilma et oleks saanud vastavat diagnoosi, et ta peab vältima gluteeni, võib see tekitada ülemõtlemist ja tarbetut hirmu süüa toite, milles võib olla gluteeni. Toitumisnõustaja Alan Aragon on öelnud, et põhiline, mida inimesed oma toitumises vältima peaksid, on põhjendamatu toiduainetest hoidumine.
  • Gluteenivabu küpsetisi on keeruline valmistada, kuna need ei pruugi säilitada tekstuuri ja võivad laguneda.
  • Gluteenivabad tooted kipuvad olema tavatoodetest kallimad.

 

 

Dieedi lühitutvustus on algselt ilmunud teadliktreening.ee veebilehel ilmunud artiklis.

Ega rasedus pole haigus

Ega rasedus pole haigus

Paljude naiste elus tuleb ette see aeg, kus tehakse suuri otsuseid ning planeeritakse peret, vahel juhtub imesid ka ootamatult. Selleks, et olla valmis terveks teekonnaks algusest lõpuni, tuleb kasuks füüsiline aktiivsus. Vaatamata sellele, et rasedus lisab naise organismile suure koormuse, mõjub graviidsus enamasti naise tervisele soodsalt. Loote normaalse arengu tarvis toimuvad raseduse vältel  naise organismis mitmed muutused ja kohastumused. Rasedus pole takistuseks kehaliste harjutuste sooritamisel ning kehaline aktiivsus raseduse vältel parandab vereringet, seedimist, jääkainete kõrvaldamist, hingamist, aitab toime tulla rasedusaegse koormusega ja säilitada õiget kehaasendit. Harjutused kõrvaldavad ebamugavustunde, lihaste väärpinged ja seljavalu ning annavad vajaliku lihasaktiivsuse sünnituseks.

Loe edasi

Teised postitused

Kaalust alla kiiresti ja püsivalt võtmiseks taltsuta isusid

Kaalust alla kiiresti ja püsivalt võtmiseks taltsuta isusid

Kaalust alla kiiresti ja püsivalt võtmiseks taltsuta isusid

Enamik inimesi, kes kiiresti kaalust alla võtavad, kasvatab need kilod aasta või mõne jooksul tagasi. See on kurb statistika, mida aga on võimalik muuta.

Loe edasi

Missugust mõju avaldab massaaž?

Missugust mõju avaldab massaaž?

Missugust mõju avaldab massaaž?

Tänapäevase kiire elu juures on vahel raske leida aega iseendale. Massaaž on meeldiv ning ühtlasi ka oluline nii treeningjärgses lihashoolduses kui ka lihtsalt igapäevasest tööst tekkivate pingete vähendamisel.

Loe edasi